lördag 15 juli 2017

Billigast var greksallad, föråt mig i Grekland för 30 år sedan, nu på bordet igen




Det var en vecka i Grekland för länge sedan och jag hade ont om pengar. Billigast på menyerna var greksalladen, oljigt tomatig med salt ost, gurka och bittersöt lök. Det blev sallad morgon middag och kväll och när jag kom hem gav jag mig själv löftet att aldrig mer i helvete äta den där salladen igen, någonsin.



Detta heliga löfte bröts ikväll med råge. Jag och Kristina körde en rik greksallad med solmogna söta tomater, bittersöt gul lök, oliver och grova salladsblad. Istället för olivolja med några droppar vinäger rörde vi ihop en senapsvinegrätt på vinäger av sockerbeta.
Som extra tillägg ett större antal skivor parma.

Gurka då, frågar vän av ordning.
Nä den skippade vi!
Blir det da capo?
Absolut!

Inga kommentarer: