onsdag 9 december 2015

Odlingsåret börjar NU! Bäddarna klara, landet omgjort, planeringen igång

Min förra trädgård när det prunkade som mest...


...och med rosen jag fått med mig hit till Lugnet.

PROLOG:
Vi fick ta över en gammal köksträdgård då vi flyttade till Lugnet. Ser de gamla kulturlagren av odling när jag gräver i landet. Här har odlats i över 100 år och däremellan kökkenmödding, gamla tallrikar, plåtbitar, skruvar, gamla glasflaskor och gamla gångar av vittrade tegelstenar.
Några gånger i historien har det gått åt helvete tydligen och man har bara lämpat grovopor över landet och nu senast, innan vi kom lät förre innehavaren hela alltet växa igen av sly och kirs. Fruklösa försök har de ägnat sig åt genom att djupgräva och lägga ogrässtoppande väv i botten, eller ve och fasa byggplast som nu vittrat till små bitar. Jorden har blivit väldigt utarmad och fylld med skräp.

Så här såg den ut när jag odlade i sommar.
Gjorde ett försök i höstas att odla i de många olika lådor som fanns där, tryckt virke av billigmodell som ruttnat. Det var ingen rolig odling och ett ändlöst rensande.
Bäst gick det i en långlåda där jag skapade ett helt nytt mikroklimat. Lade ut dubbla lager med kartong (biologiskt nedbrytbart) och kompost samt ett rejält lager med gammalt ensilage. Här tog sig majs, gurka, pumpa och squash alldeles utmärkt trots sen utplantering och den ”djävliga” försommaren.
Försökte med potatis, ärtor, morötter och bönor direkt i den gamla jorden på friland och det fyllde inte frys och källare precis.

Första odlingsbädden lagd.

Ett lager obrunnen hästdynga sprids över kartongen
Och så läggs ensilaget över och nästa odlingsbädd mäts ut.
Kartongerna måste läggas i dubbla eller tredubbla lager och omlott.
Så fortsätter man och upprepar proceduren.
MONOLOG:
Tänkte jag att allt behöver göras om och göras rätt. Gräva i jorden var omöjligt, gödsla skulle bara gynna ogräset och vill inte alls använda kemi. Hittade en sida med entusiaster på nätet. Odlingsbäddar som isolerades med två till tre lager kartong och sedan fylldes med färsk hästskit och ensilage ända upp till 40 centimeter.

Så upprepas det om och om igen tills allt är klart och det är det...
Mätte ut och åkte till Jysk där jag efter många turer fick en bal pressad kartong från en förståndig föreståndare som jag är oerhört glad och tacksam över.
Mätte 120 centimeters bredd och 40 centimeters gång (blev en halvmeter för att gräsklipparen ska få en exakt klippyta.) Allt efter Linnés anvisningar.
Hela kökslandet ligger i en sluttning mot solen och blir varm fort.
Det här fick ta den tid det behövdes och man kan väl säga att den milda och långa hösten var mig behjälplig.
...här!

Genom förvaltaren Pär på gården fick jag några rundbalar misslyckad ensilage och en stor skopa färsk hästgödsel.
Lade ut kartongen, ett odlingsland i taget, sammanlagt fem rader. Och jag hann bli klar.
Över kartongen, ett lager med gödsel och sedan kånka ut ensilaget, bolmigt över. Det blir snyggt som fan. I vår läggs ytterligare ett lager ansilage ut över det gamla som redan nu sjunkit betänkligt. Lyfter jag lite på ensilaget och blottar kartongen ser jag hur den redan vittrat och hur ett rikt mikroliv uppstått.

Även på husets framsida har jag lagt plantering för våren.
Hit kommer en hel del perenner blandat med dekorväxter som pumpor

 EPILOG:
Så ska bara trädgårdgrejerna tvättas och trädgårdsmöblerna packas in i bodarna. Sedan är det klart för vintern.
I vår när det ytterligare lagret ensilage lagts över det gamla så ska redan alla försådda plantor vara klara för utplantering.

Min förra trädgård där man knappt fick plats själv. Målet för den nya.

Då fyker jag undan den färska ensilagen och fyller på med några nävar planteringsjord för att sätta plantan. Det blir...jaa vad blir det? Återkommer om det när alla skisser är klara, men det finns några måsten; Svartkål, historiska ärtor och bönor, majs, pumpa, olika slags squash och olika gurkor, kronärtsskockor och purjo. För frösådd på friland repar jag undan långa rader i ensilagen och fyller på med en sträng jord där fröna sås. Några måsten där är vitbeta och cirkelbeta.
Humle och bifångaren är redan flyttad till lilla landet bakom huset.

Bönan Signe som ska ut i det nya landet i vår.


Sådär ja, vid sidan om till vänster har jag sparat en bred rad som jag lägger i vår och där jag ska sätta hundra, minst, solrosor av varierande färg och storlek. Utanför landet har jag lagt en potatisbädd och en liten ”holk” för vitlök som redan är satt och omhändertagen.
Nu är det bara att vänta, odlingsåret börjar NU


Första trädgårdens första odlingsskiss.
Nu sitter jag snart med en ny för det nyanlagda landet.

Inga kommentarer: