torsdag 11 januari 2007

SKYGRYTAN


Det står en skygryta på spisen, en liten en med rostade lammben, sedan i förrgår vid lunch. I morgon ska jag ta hand om den, koka ner ytterligare och använda en del till den ättiksspäckade såsen med dill till kokta bogbladsbitar.
Och det var väl för 25 år sedan kanske som jag första gången skulle göra mig till och koka en riktig demiglace på kalvben, limmigt härlig för att ha till hands. Och jag skar ur och jag rostade med rotsaker och jag var så noga och skummade och så lät jag min förväntan stiga mig en aning åt huvudet och fantiserade stort och brett om vilka stordåd jag nu skulle uträtta i mitt köksrike. Skygrytan stod på spisen i tre dygn och puttrade omskött och omhuldad – det doftade sagolikt (liksom det gör nu) in i varje rum.
Så kom jag då till den punkt då benen skulle tas ur och buljongen kokas ner en aning ytterligare och jag ställde fram min finaste storgryta nummer två och en ganska grovmaskig sil för först skulle jag fånga upp ben och större bitar och sedan ta grumset med en chinoise.
Sagt och gjort jag satte den grovmaskiga silen i hon och så hällde jag det väldoftande tredygnskoket över till silen. (!!!)
Silen i diskhon – för ett ögonblick stannade världen och alla tankar och det blev alldeles djävla svart! Och jag såg den limmiga härliga såsen rinna som Mekong ner i slasken och bort..ut. Där stod jag med en hel hög urkokta ben och en doft.
Det var och är fortfarande som en lucka, en blackout och det som kännetecknar en riktig blackout är att luckan aldrig fylls med minnet igen. Så var det då
I morgon när det är dags att ta skykoket har min hustru lovat assistera efter att jag berättade det här. Å andra sidan har jag kört ett antal skykok sedan dess – jag klarar nämligen inte smaken av granulat, tärningar eller syntetsmak från flaska

8 kommentarer:

Anonym sa...

Första gången jag kokade buljong var jag tonåring, och hade just insett matlagningens storhet och möjligheter.
Höll inte på i tre dagar, men väl ett antal timmar. Gjorde något (förmodligen ganska mycket) fel (fast hällde inte ut buljongen i vasken). Resultatet av mina mödor var ett par deciliter tämligen smaklös vätska. Inte så uppmuntrande.

Sedan kokade jag ingen mer buljong förrän jag läst Nigella Lawson's "How To Eat", och hade frysen full av både ben och färdigkokt buljong i några års tid.

Ack ja. Vårt andra barn föddes, och något måste ge vika för att få tid med allt.

Nu gör jag inte ens eget ströbröd längre.

Kinna Jonsson sa...

Jag tänkte gå på bloggträffen på J&B ikväll. Hoppas du är frisk och hänger på för jag tycker det vore kul att ses. =)

Kinna Jonsson sa...

Fort och fel, menade på måndag. Hoppas du är frisk.

Lagers tabberas sa...

Apselut som Madickens syster sa - det borde bli hur kul somk helst - ska försöka hosta färdigt över helgen, har dillkött på lamm, rödkokt fläsk och en Ankconfit att glädja mig åt fred.lörd.sönd - hjälper sådan mat mot hosta?
Vi får se, jag är stillsamt positiv.

Anonym sa...

hörredu. är det inte dags att fixa en ordentlig kamera? det ser ut som du postar en massa månlandskaps/ultraljudsbilder :P

Lagers tabberas sa...

Jasså, går det inte att luras längre, tänkte ett tag att ultraljudsbilder och månlandskap egentligen är bättre än inträngande matbilder av kolorerade matpressens karaktär som ändå nu för tiden mest ser ut som närbilder från obduktionsskålar, endokrina körtlar och liknande.
Nä men det är väl sant kanske, det Du säger, kommer ändå att koncentrera mig fortsättningsvis på dessa avtryck som jag kallar det snarare än fotografier, mobilkameraavtryck.

Anonym sa...

Google ledde mig till denna sida. Trevlig och matnyttig. Vad jag googlade på var filmen "Tampopo, nudlarnas drottning" som jag såg för en herrans massa år sen och sen dess tänker på då och då. Även jag har försökt hitta den, fast inte lika aktivt som du. Underbar film är det dock!

Lagers tabberas sa...

Välkommen du anonyme googlare. Visst ska vi hitta filmen och kunna se den igen!
Jag sökte idag på "Tampopo" på LimeWire (skräp), men fick bara upp titlar som "Adorable young brunette toyín nher..." och "Teenage gang bang", så långt ifrån den verkliga erotiken i Tampopo man kan komma alltså. Trägen vinner, ge inte upp. Någon som läser det här kanske har den att låna ut?